Ara

EĞİTİM FAKÜLTESİ

"Afet Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Disiplinlerarası Afet Eğitimi (DAFET)-III" adlı proje gerçekleştirildi.

01.07.2024 04:15

TÜBİTAK 4005 11. Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı desteklenmesine karar verilen 45 projeden biri olan “Afet Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Disiplinlerarası Afet Eğitimi (DAFET)-III“ adlı proje, bu yıl Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı öğretim üyesi Doç. Dr. Ayça KARTAL’ın yürütücülüğünde 21-25 Haziran 2024 tarihleri arasında Muş Alparslan Üniversitesi’nde gerçekleştirildi.

Oldukça verimli çıktıları olan projede deprem olmak üzere; heyelan, sel, çığ gibi doğal afetler ele alınarak öğretmenlerin konuya ilişkin öğretim becerileri geliştirilmeye çalışıldı. Özellikle Muş bölgesi için risk potansiyeli yüksek olan ‘Deprem’ in anlaşılması, riskin yönetilmesi, iyileştirme faaliyetleri, depremde siber güvenlik ile dezenformasyon ve depremin öğretimi üzerine etkinlikler yapıldı. Kodlama ve artırılmış gerçeklik uygulamaları ile öğretmenlerin afetler üzerine etkinlik geliştirmesi sağlandı. Ayrıca deprem ve bilimin doğası etkinlikleri ile işbirlikli öğrenme, deney, modelleme, atölye çalışmaları gerçekleştirildi. Orff-ritim atölyesinde öğretmenlerle DAFET’in şarkı sözleri yazılarak, ritim eşliğinde seslendirildi. Türk Gölge Oyunu uygulamaları kapsamında Karagöz-Hacivat ile afet öğretimi çalışması sahnelendi. Siber güvenlik ve afet ilişkisi kurularak uygulamalı çalışmalar yapıldı. Nemrut Krater Gölü ve Korkut Fayı’na gezi gözlem çalışması düzenlendi. Projedeki tüm etkinlik ve uygulamalar öğretmenler tarafından büyük ilgi gördü.

İlk ayağı 2020’de Trabzon Üniversitesi’nde, ikincisi 2022’de Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nde yürütülen projenin Muş’ta gerçekleştirilen üçüncü ayağı için 11 farklı üniversite, Muş İl Emniyet Müdürlüğü, Muş İl Sağlık Müdürlüğü ve Muş İl AFAD Müdürlüğü işbirliği gerçekleştirildi. Projede 4 uzman, 12 eğitmen ve 3 rehber yer aldı.

Sınıf, sosyal ve fen bilgisi öğretmenlerine yönelik 21-25 Haziran 2024 tarihleri arasında Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi’nde 5 gün süren projede, Türkiye’nin dört bir yanından gelen katılımcılar, oldukça verimli ve keyifli bir süreç geçirdi.

Proje katılımcılarından;

Elvan Yaşar, “Afet sonrasında gerekli birimlerle nasıl iletişim kuracağımı, gönüllülük çalışmalarına nasıl katılacağım, iyileştirme çalışması için gerekli maddi manevi desteğin nasıl sağlanacağını, yanlış uygulanan veya algılanan plan programları nasıl düzelteceğimi öğrendim. Çok verimli bir süreç oldu.”

İrem Reyhan Cengiz; “Beklentilerimin de üzerindeydi. Müzik etkinliği ile neler yapmam gerektiğini eğlenceli bir şekilde öğrendim. Yaptığımız yapının nasıl olması gerektiği, deney tasarlama ve bu deneyi uygulayabilme, bilimin doğası, kodlama, siber güvenlik, sahada fay hatlarını inceleme gibi etkinliklerle afet okuryazarının nasıl olması gerektiğini öğrendik.” şeklinde görüş belirterek, projenin katkılarına dair bilgi verdiler. Proje sonunda öğretmenlerin oluşturdukları ürünler değerlendirildi.

Proje Yürütücüsü Doç. Dr. Ayça KARTAL, “Projenin üçüncü etabının sel, deprem, çığ ve heyelanın sıklıkla görüldüğü Muş’ta gerçekleştirilmesi, yaygın etkisinin artırılmasına katkı sağladı. Proje beyin takımının planlamaları doğrultusunda bu yıl ilk defa Türk Gölge Oyunu ile afet öğretimi çalışmasının da proje içeriğine eklenmiş olması, afet öğretiminde sanatın kullanımı açısından da farkındalık yarattı. Bu proje, kendisi ile birlikte farklı projelere de kök olmaya devam ediyor, bu sebeple üçüncüsünü Muş’ta gerçekleştirmek bizim içi çok büyük bir heyecandı. Bu çerçevede destekleri için başta TÜBİTAK’a, üniversite rektörlerimize ve Eğitim Fakültesi dekanlarımıza, özellikle projenin kusursuz bir şekilde Muş’ta yürütülmesinde bize her türlü desteği sağlayan Muş Alparslan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa ALİCAN ve Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Kenan YILDIRIM’a, Muş İl Emniyet Müdürlüğü, Muş İl Sağlık Müdürlüğü’ne ve bizi ağırlayarak projemize verdiği destekle bizi onurlandıran Muş Valisi Sn. Avni ÇAKIR beyefendiye şahsım ve ekibim adına teşekkür ediyorum.” şeklinde konuştu.

Projenin beyin takımını Trabzon Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Prof. Dr. Ayşegül ŞEYİHOĞLU, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Prof. Dr. Ahmet TEKBIYIK, Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Doç. Dr. Gülşah SEZEN VEKLİ, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Doç. Dr. Kader BİRİNCİ KONUR oluşturmaktadır.

Projenin eğitmenleri ise şu şekildedir; Doç. Dr. Elif GÜVEN DEMİR-Düzce Üniversitesi, Doç. Dr. Erdinç ÖCAL-Muş Alparslan Üniversitesi, Doç. Dr. Fatih CAMADAN-Bursa Uludağ Üniversitesi, Doç. Dr. Tuğba YÜKSEL-Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Dr. Öğr. Üyesi Banu AVŞAR ERÜMİT-Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Dr. Öğr. Üyesi Cuma FİDAN-Muş Alparslan Üniversitesi, Dr. Öğr. Üyesi İskender DÖLEK-Muş Alparslan Üniversitesi, Dr. Öğr. Üyesi Nihal DULKADİR YAMAN-Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Öğr. Gör. Şuayıp ŞEYİHOĞLU-Karadeniz Teknik Üniversitesi, Öğr. Gör. Zeyneb TÜRKOĞLU-Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Arş. Gör. Betül GÖKCE KUNDAKCI- Muş Alparslan Üniversitesi, Arş. Gör. Hatice Büşra YILMAZ TAM- Muş Alparslan Üniversitesi, Arş. Gör. Elif TORUN-Trabzon Üniversitesi, Abdullah GENÇAY- Muş İl Emniyet Müdürlüğü.